News | 2020
2024

2023

2022

2021


2019

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2020-09-05 | Fellow Razia Barsatie's new works made with flour

handen-kunstenaar_razia_barsatie_Detailfoto PARAMARIBO - Blom blijkt een uitstekend bindmiddel om kunstwerken mee te maken. Na heel wat experimenteren met andere materiaalsoorten is het Razia Barsatie eindelijk gelukt om kunstwerken met blom te maken. Hiermee blijft de artiest, die voor haar kunstinstallaties ook eens experimenteerde met specerijen, dichtbij de keuken.

Barsatie begon dit jaar aan haar Artist-in-Residence (AIR) bij de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar ze eerst materiaalonderzoek doet voor de kunstwerken die ze gaat vervaardigen. Heel enthousiast geeft ze de Ware Tijd via WhatsApp-videocall een kijkje in haar studio, die ze van de Rijksakademie ter beschikking heeft gehad. Veel handvormen vervaardigd van blom en gips, een gehaakte kleed, verschillende keukenkruiken als uien, knoflook, mandarijn, peper, turmeric en prei in glazenpotjes, maar ook de mislukte gezichtsvormen van blom.

Voor haar AIR bij de Rijksakademie wilde de Surinaamse zich verder ontwikkelen in het werken met keukenkruiden en die verwerken in driedimensionale kunstwerken. Voor haar onderzoek heeft ze eerst geëxperimenteerd door de (poeder) kruiden in gips te verwerken. "Maar ik ontdekte al heel gauw dat de geur van de specerij verdween. Toen het ook niet lukte met kaarsvet, stapte ik over naar blom. Die heb ik vermengd met zout voor de hardheid, de kruiden voor de geur en het werkt heel perfect", zegt de kunstenaar blij.

Om de handvormen te krijgen heeft ze eerst verschillende mallen gemaakt waar ze het mengsel van gekneed blom met zout en de kruiden in deed. Als de vorm er eenmaal is worden ze in de oven gebakken. Voor het hele bakproces moest ze extra oplettend zijn. De blomsoort is cruciaal. Bij zelfrijzend blom kan het vervaardigd beeld zwellen. "Ik moest dus allerlei berekeningen maken om de juiste verhouding en temperatuur te hanteren", zegt de kunstenaar.

Het materiaalonderzoek is onderdeel van een driedimensionale installatie die Barsatie aan het einde van haar tweejarige residentie wil presenteren. Bij deze installatie maakt ze gebruik van verschillende media. Zo had ze vóór haar vertrek naar de Rijksakademie een theaterstuk geschreven, die ze met de driedimensionale installatie wil gaan uitbeelden. "De verschillende gehanteerde media als beeld, geluid, teksten, acteurs en de kunstwerken moeten een grote kunstinstallatie worden, die waarschijnlijk pas volgend jaar - als alles goed verloopt - te zien zal zijn", zegt Barsatie.

De artiest maakt vaak kunstwerken met thema's over het gezin en huishoudelijk werk, waarin ze veelal specerijen uit de Hindostaanse keuken verwerkt. Naast kunst is koken haar passie. Door keukenkruiden in haar kunst te verwerken wil ze een tafereel uitbeelden waar ze taboe of moeilijke onderwerpen bespreekbaar wil maken. De Surinaamse is dankbaar voor de gelegenheid om aan haar kunstproject te werken. "Er zijn geen verplichtingen, waardoor ik me 100 procent kan focussen om mijn ding als kunstenaar te doen."

To view the original article here.

Thami Mnyele Foundation promotes the exchange of art and culture between Africa and the Netherlands.